Вітаю всіх гостей! Данний блог створений для вчителів початкових класів, дбайливих батьків та допитливих учнів. Тут ви зможете знайти дуже багато корисної та цікавої інформаціі!!!! Сподіваюся,що Вам сподобається!!!!


Шановні учні та батьки 3 класу, колеги, користувачі блогу!

18 лютого 2015 р.

17 способів випадкового розподілу учнів на групи. Як згрупувати дітей, щоб нікому не було образливо

Перепост http://pedsovet.su/publ/70-1-0-5488
Кожен вчитель, який використовує на уроках груповий метод роботи, стикався з проблемою поділу учнів на групи: поділ сприймається дітьми емоційно, а часом, коли сама процедура не зрозуміла і не прийнята дітьми, викликає суперечки, виплеск негативних емоцій і втрату часу уроку.


    Вибір способу поділу учнів на групи під час уроку може виходити з мети освіти груп, наприклад,
за рівнем успішності для роздачі завдань різного рівня складності;
групи, в яких є учні різного рівня успішності, щоб діти допомагали один одному під час уроку. При цьому всі групи одного рівня;
групи, в яких діти дружні між собою або, навпаки, ворогують.
групи, об'єднані за темпераментом членів;

 І т.д.
   Складніше неупереджено розділити дітей на групи незалежно від їх якостей і переваг. Поділ дітей випадковим чином можна організувати безліччю способів. Наведемо деякі з них.
    Як розділити учнів на групи на уроці?
по ряду парт в класі;
за номером варіанта (I і II варіант);
 сусіди по парті;
 по журналу (навпіл, через одного, парні-непарні і т.д.);
 за статевою ознакою - хлопчики, дівчатка;
 за часом року, в якому народилася дитина (зима, весна, літо, осінь);
 за датою народження (парне, непарне число);
 за першою літерою імені або прізвища (голосні - приголосні, дзвінкі - глухі і інш.);
розрахунок за номерами (перший-другий-третій і т.д.). Розрахунок робиться виходячи з потрібної кількості груп (а не числа учасників в групах);
по лічилки
за жеребом.
В кошику можуть перебувати:
листочки різного кольору - команди червоних, жовтих, синіх;
предмети, заздалегідь покладені учнями (учні по черзі витягують предмети і діляться на групи потрібного складу, наприклад, один учень, витягаючи чийсь предмет, знаходить собі пару);
геометричні фігури - команди квадратів, трикутників, кіл і інш. (Актуально для уроків математики);
зображення тварин - команди птахів, риб, ссавців або травоїдні, хижаки (для уроків біології та навколишнього світу);
зображення рослин - команди дерев і чагарників хвойних і листяних дерев (для уроків біології та навколишнього світу);
назви чи зображення країн, міст, географічних об'єктів - команди європейців, азіатів, африканців або ж команди озер, гір, річок (для уроків географії та навколишнього світу);
а також ряд інших термінів і понять для кожного предмета.
Сегментація кола: вчитель встає в центрі класу і подумки з дітьми проводить його діаметр. Таким чином, діти можуть розділитися на дві рівні групи. Можна зробити більше число сегментів для отримання іншої кількості груп. Спосіб можна використовувати на уроках математики.

Зовнішні ознаки дітей: колір одягу, рюкзаків, наявність краваток, годин, шпильок, прикрас та ін. Наприклад, команда тих, у кого щоденник лежить на столі, і тих, у кого не лежить.

Стрілянина очима (Розвідники). Учасники стають в коло, опускають очі. За командою вчителя діти піднімають очі, шукаючи свою пару. Якщо очі зустрілися, то утворилася пара, вона виходить з кола. Шляхом декількох повторень клас поділяється на пари (повинно бути парне число учнів).

Лідери. Учитель може як попросити вставити лідерів груп, так і визначити їх одним з інших способів. Кожен лідер по черзі називає того учня, якого хоче бачити у своїй команді, потім обрані учні називають тих, кого хочуть бачити саме вони - і так, поки весь класу не буде розбитий на команди.

Мозаїка. Дітям видаються частини тексту або зображення, і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього тексту або зображення. Надалі цей текст або зображення можна обіграти (наприклад, цитату на уроці літератури чи історії; зображення - на уроці ІЗО або будь-якому іншому).

Ролі, переваги. Наприклад, вчитель заздалегідь пропонує кілька варіантів і кожна дитина вибирає той, який йому ближче (Англія, Франція, Росія, Японія; Схід, Захід, Північ, Південь, банан, груша, яблуко, ківі, Л.Н. Толстой, Р.Р . Толкін, А. Бєляєв і т.д.).

Звичайно, можна ділити учнів на групи і за бажанням, проте в навчальних цілях краще розбивати учнів на різні за складом групи, а з урахуванням числа учнів у класах, склади можуть бути завжди різними і несподіваними.
Діти довіряють нагоди і менше чинять опір небажаним для себе зв'язків з іншими учнями, бажання перемогти, дух суперництва і змагання все-таки пересилює, і вони вчаться налагоджувати зв'язки, працювати в команді, працювати на результат. Робота в групах дає можливість показати себе не тільки сильним учням, але і слабким, і дозволяє сором'язливим, замкнутим дітям, дітям із заниженою самооцінкою поспілкуватися з іншими дітьми і, можливо, навіть подружитися з кимось

Проблеми розподілу на групи
Однак при діленні дітей на групи є і проблема: в класах бувають діти, яких ніхто не хоче брати в свою групу. Учитель повинен не залишати ситуацію на самоплив, а обіграти ситуацію виключно в позитивному ключі. Наприклад, залишився один дитина, яку ніхто не взяв до себе. Можна заздалегідь скласти такі правила, що зайвий учасник як привілей дістанеться тій команді, яка виграє в боротьбі за нього, тобто кожна команда висловить свої аргументи, чому цей учень повинен бути в ній. Учень вступає в перемогла команду (тут діти забувають про свої уподобання і піддаються бажанням перемогти). В особливих випадках вчителю потрібно виключити варіанти розподілу на групи, коли приймають рішення учні.
    З поділом дітей на групи також пов'язані й інші проблеми організаційного характеру. Спочатку діти можуть чинити опір, сперечатися, витрачати надто багато часу і т.п., але завдання вчителя, по-перше, чітко визначити правила розподілу на групи, по-друге, поступово вчити дітей цьому. Чим частіше на уроках ви будете використовувати групові методи роботи, тим охочіше і швидше діти будуть групуватися в наступний раз, вважаючи це просто етапом уроку. Щоб уникнути організаційних труднощів, вчителю слід:
озвучити і погодити з дітьми правила роботи в групах;
 стежити за дотриманням правил усіма учасниками, припиняти зайві невдоволення і вираз емоцій, направляти розмови у позитивне русло;
ставити чіткі і зрозумілі тимчасові рамки, стежити за регламентом (наприклад, поставити в класі пісочний годинник або виводити годинник на екрані, щоб всі діти могли бачити час);
 приділяти особливу увагу дітям-ізгоїв, дітям з ОВЗ, новеньким і "важким" дітям.
     Так, з організацією дітей на групи пов'язані деякі проблеми і, можливо, вчителі осягнуть невдачі, але з часом, якщо вчитель буде працювати в системі, він обов'язково відчує клас, дітей, і навчиться створювати групи на льоту.
http://pedsovet.su/publ/70-1-0-5488

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...