( Д.Г. Левитес ) .Вихідні ідеїМ.В.Кларін виділяє наступні особливості навчальних ділових ігор:м:· В ході навчальної гри учні оволодівають досвідом діяльності , схожим з тим , який вони отримали б у дійсності;· Навчальна гра дозволяє учням самим вирішувати важкі проблеми , а не просто бути спостерігачами ;· Ігри створюють потенційно більш високу можливість перенесення знань і досвіду діяльності з навчальної ситуації в реальну ;· Навчальні ігри забезпечують навчальне середовище , негайно реагує на дії учнів .У структурі навчального процесу на основі гри можна виділити чотири елементи - етапи.1 . Орієнтація .Учитель представляє досліджувану тему , знайомить з основними уявленнями , які в ній використовуються. Далі він дає характеристику імітації та ігрових правил , огляд загального ходу гри.2 . Підготовка до проведення .Учитель викладає сценарій , зупиняючись на ігрових завданнях , правилах , ролях , ігрових процедурах , правилах підрахунку очок , зразковому типі рішень в ході гри. Після розподілу й між учасниками проводиться пробний " прогін " гри в скороченому вигляді.3 . Проведення гри як такої.Учитель організовує проведення самої гри , по ходу справи фіксуючи слідства ігрових дій ( слідкує за підрахунком очок , характером прийнятих рішень) , роз'яснює неясності і т.д.4 . Обговорення гри .Учитель проводить обговорення , в ході якого дається описовий огляд -характеристика " подій" гри та їх сприйняття учасниками , що виникали по ходу справи труднощів , ідей , які приходили в голову , і т.д. , спонукає дітей до аналізу проведеної гри . Особливу увагу при цьому нерідко приділяється зіставленню імітації з відповідною областю реального світу , встановленню зв'язку змісту гри зі змістом навчального курсу або курсів . Одним з результатів обговорення може бути і перегляд гри , збір пропозицій щодо внесення до неї поправок , змін. Дії викладача та учнів . У процесі проведення гри вчитель виступає в декількох " ролях " ІнструкторНеобхідним для участі в грі є розуміння правил , уявлення про наслідки ігрових дій . Однак багаторічна практика показує , що вчителю не варто прагнути до максимально докладного , повного роз'яснення всіх деталей гри. Багато правил по-справжньому уясняются учасниками лише по ходу гри - і в цьому гра схожа на життя. Надмірне інструктування до початку самої гри може заплутати учнів або призвести до зниження їх інтересу . В принципі , інструктування краще звести до мінімуму. Що ж до обговорення наслідків тих чи інших ігрових рішень , " ходів " , то їх має сенс проводити вже після завершення ігрового дії , коли їх зміст стає більш ясним для учасників.Суддя- реферіХід гри безумовно потребує контролю і якоюсь мірою керівництва з боку вчителя. Організаційна сторона його діяльності забезпечує педагогічну результативність гри . Це позначається , наприклад , на характері розподілу ролей , при якому вчитель прагне домогтися активного включення всіх дітей у діяльність .Діючи в якості рефері , вчитель лише підтримує хід гри , тобто дотримання ігрових правил ( правил взаємодії між граючими ) , але - в ідеалі - не втручається в нього.ТренерУ певному сенсі вчитель виступає і в якості тренера. Він може навіть давати учням прямі підказки , спрямовані на те , щоб допомогти їм повніше використовувати можливості гри . Йдеться про підказки , що допомагають дітям використовувати потенціал ігрової дії (наприклад , які можливості дає те чи інше правило , який вибір дій пов'язаний з тим чи іншим поворотом сюжету і т.д.). У число тренерських дій вчителя входить і пряме підбадьорювання нерішучого учасника) .Викладач - ведучийДана роль відноситься до завершального гру обговоренню. У ході цього обговорення вчитель уникає " пропонувати " класу свої висновки і узагальнення , але, швидше , ставить перед учнями такі питання , які спонукають їх зіставляти ігрову модель і імітовані реальні явища , обдумувати зв'язки між змістом гри і досліджуваним предметним матеріалом. Чимало творчих ідей і узагальнень можна виявити в спільному обговоренні , якщо попросити учнів запропонувати свої власні поправки і доповнення до сценарію або правилами гри.Орієнтовна схема організації і самоорганізації навчальної діяльності у діловій грі1 . Ознайомлення з імітаційної моделлю об'єкта .1.1 . Організаційно-технологічна структура виробництва або його підрозділу , імітована в даній грі: а ) виробничі підрозділи , виокремлені з реального організаційної структури для цілей гри ; б) зміст діяльності цих підрозділів ; в) взаємозв'язок виробничих підрозділів . 1.2 . Рольовий розподіл обов'язків учасників гри: а ) обов'язки учасників , зумовлені змістом імітованої діяльності ( що конкретно повинен робити кожен у відповідності з наявним на виробництві посадовою, розподілом обов'язків) ; б) характер прийнятого на виробництві взаємодії: які конкретно питання вирішуються працівником самостійно , що вимагає узгодження з іншими підрозділами або вищестоящими інстанціями ; в ) принципи розподілу обов'язків з урахуванням сформульованих вимог (рекомендації викладача , що склалося в групі рольовий розподіл , облік минулого досвіду учасника, особиста ініціатива , колективне рішення ) ; г ) характер формального та неформального спілкування в процесі гри. 1.3 . Необхідний інструментарій та інший ігровий матеріал , організація робочого місця. 1.4 . Вимоги до кінцевого результату діяльності: а ) індивідуальні результати , що включаються в кінцевий продукт діяльності ; б) кінцеві результати роботи колективу ; в ) оформлення результатів навчально -ігрової діяльності . 2 . Самоорганізація індивідуальної та колективної діяльності .2.1 . Визначення цілей квазіпрофесійної діяльності: а ) цілі ігрового колективу ( виробничі , організаційні , вдосконалення способів дій і вирішення завдань ) ; б) індивідуальні цілі і завдання , які повинні бути вирішені кожним учасником і підрозділом (професійні , організаційні , міжособистісні , розвиток і вдосконалення якостей спеціаліста) ; в ) уточнення характеру результатів , які повинні бути отримані окремими учасниками , підрозділами , організацією в цілому ( проміжні , кінцеві , їх рівень). 2.2 . Визначення вимог до учасників гри: а ) до "фахівців " певного профілю ( до їх знань , умінь . досвіду , готовності вирішувати стандартні і нестандартні задачі , до дій у непередбачених ситуаціях) ; б) до посадових осіб - членам виробничого колективу , діяльність яких відтворюється у грі (прийняття відповідальності , яку покладає на них колектив , дотримання виробничої дисципліни , встановлення системи ділових відносин) : в) до членів ігрового колективу (швидкість включення в ігрову ситуацію , компетентність , коректність поведінки , доброзичливість , свідоме і вільне дію, передбачає максимально ефективне використання своїх можливостей і їх вдосконалення) . 3 . Вибір системи " оцінки - санкції" :а ) розробка критеріїв оцінки дій і вчинків " посадових осіб" і способів такої оцінки - формалізованих і неформалізованих ; б) підготовка " платіжної матриці " (якщо вона передбачається ) - системи заохочень та штрафів за успішні рішення або порушення правил прийняття рішень , регламенту гри; в) передбачення можливості вироблення оцінок і санкцій самим колективом гравців у процесі гри .Таким чином , у діловій грі як формі навчання навчається знаходиться в активній позиції по відношенню як до предметної , так і соціальної стороні його квазіпрофесійної діяльності ( Вербицький А.А. ) .
Немає коментарів:
Дописати коментар